سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رأی [درست] جز هنگام خشم پنهاننمی ماند . [امام حسن علیه السلام]
 

 
   

چای - آذرعلوم
 
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:2بازدید دیروز:10
 

شیرین :: 86/7/2::  1:10 عصر

چای در ایران
بوته ی چای را نخستین بار در چین و در حدود پنج هزار سال پیش شناخته اند
تا قرن ها پس از کشف و مصرف چای در چین ،ایرانیان قهوه می نوشیدند و به چای دسترسی نداشتند.به همین دلیل هم چایخانه های امروز ،همان نام سنتی خود یعنی قهوه خانه را حفظ کرده اند .با آغاز دوران سلطه ی عثمانی بر سرزمین باختری آسیا و درگیری  آنها با ایران ،کمبود قهوه در بازار ایران به وجود آمد.در همان زمان پیوندهای دوستانه میان ایران و هند پا گرفت و بازاریان این دو سرزمین ،به خرید و فروش از بازارهای یکدیگر پرداختند و بازارهای ایران ،برای نخستین بار بسیاری از کالاهایی را که تا آن زمان عرضه نشده بود به خریداران خود ارزانی داشتند که یکی از آنها چای بود.
آشنایی مردم ایران با چای سبب گشت تا کم کم قهوه ،میدان را برای چای خالی کند.
چای چین از راه ترکستان و چای هند از راه بلوچستان و بندرهای جنوبی به ایران وارد شد.

خواص چای
گیاه چای ، درختچه ای است همیشه سبز که اگر آن را آزاد و به حال خود بگذارند ارتفاعش به ده متر می رسد. ولی نمونه های پرورش یافته ی آن از 2 متر تجاوز نمی کند برگ های چای دمبرگ کوتاهی دارند و این برگ ها ظریف و نرمند و دارای کرک های زرد ریز می باشند.
نوشیدن دمکرده این برگ های معطر و اندکی تلخ می تواند بسیار سریع  احساس خستگی را بکاهد،التهاب های درونی را  تسکین دهد و با صاف کردن خون ،باعث تسریع حرکات تنفسی شود.چای همچنین چربی خون را کاهش می دهد و آن را ضدعفونی می کند و میکروب های روده ای و دستگاه گوارش را از بین می برد. نتایج اعلام شده در همایش علمی خاصیت چای و سلامت انسان در چین ،با شرکت 150 دانشمند و آزمایشهای به عمل آورده ی دانشمندان هندی نشان می دهد که چای بهترین تنظیم کننده ی اعمال فیزیولوژیک بدن است .چای میزان قند خون را کاهش میدهد  و از اختلالات کرنری قلب جلو گیری می کند و نقش مفیدی در درمان و پیشگیری بیماری های گوارشی و دل درد دارد . دمکرده ی چای برای شستشو و شفافیت چشم ها مؤثر است  مصرف دمکرده چای باعث رفع خواب آلودگی، احساس تجدید نیرو، تقویت نیروی فکری ،گوارش بهتر غذا و تعریق می شود. از این رو چای را هنگام خستگی ،ضعف عصبی، میگرن و آسم  می توان مصرف کرد.

چای در برابر بیماری های قلبی ،عروقی و سرطان از بدن محافظت می کند.
چای حاوی ویتامین
A،  B، C  آهن ،منیزیم،کلسیم،فسفر و... است
بر اساس نتایج انجام شده مصرف روزی دو فنجان چای احتمال ابتلا به سرطان ریه، مری ،روده راست و پانکراس را کاهش می دهد.
با این حال مصرف چای معایبی نیز دارد به عنوان مثال چای جذب آهن را با مشکل مواجه می سازد و چای سیاه نیز به واسطه ی دارا بودن مقادیر بالای اسید اگزالیک در افرادی که در مجاری ادراری خود سابقه سنگ دارند ایجاد مشکل می کند.

 



:: RSS ::
::تعداد کل بازدیدها::

477071

::آشنایی بیشتر::

درباره صاحب وبلاگ

::درباره من::
چای - آذرعلوم
شیرین
امیدوارم مطالب وبلاگ مفید باشد
::لوگوی من::
چای - آذرعلوم
::لوگوی دوستان::





::لینک دوستان::
رمز موفقیت
آذر اندیشه
آذر آموزش
کریمه
پیام مشاور
آذر اقتصاد
::وضعیت من در یاهو::
::آرشیو::
::جستجوی وبلاگ::
 :جستجو
::اشتراک::