سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند از روزه دار شب زنده دار مجاهد در راه خدا، پاداش بزرگتری دارد . [امام علی علیه السلام]
 

 
   

بیماری ریفلاکس - آذرعلوم
 
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:3بازدید دیروز:4
 

شیرین :: 86/7/22::  12:10 عصر

 

تعریف
اصطلاح GERD یا ریفلاکس بیان کننده هر گونه علامت یا تغییر بافتی است که در اثر حضور محتوای اسیدی معده در داخل مری اتفاق می افتد . به تعبیر دیگر تمام بیمارانیکه در معرض خطر عوارض فیزیکی ریفلاکس ( برگشت اسید به مری ) هستند و یا کیفیت زندگی آنان علی رغم اطلاع از ماهیت خوش خیم بیماری مختل می شود دچار GERD هستند.
انواع ریفلاکس:
1_
GERD یا ازوفاژیت اروزیو ( التهاب مری زخمی شونده ): در این گروه از بیماران مخاط مری آزرده می شود و شواهد آندوسکوپیک آزردگی مخاطی وجود دارد.
2_
GERD غیر اروزیو( غیر زخمی شونده ) یا NERD : در این گروه بیماران علایم بالینی ریفلاکس وجود دارد و در مطالعه 24 ساعته PH   مری شواهد ریفلاکس دیده می شود اما آزردگی مخاطی در آندوسکوپی وجود ندارد.
3_ گروه سوم ، افرادی هستند که از علایم بالینی ریفلاکس شکایت دارند ، از نظر آندوسکوپی فاقد آزردگی مخاطی هستند و در بررسی 24 ساعت
PH مری ، مدت زمان مواجهه مری با اسید در محدوده طبیعی قرار دارد؛ با وجود این ، علایم اغلب در هنگام بروز ریفلاکس اتفاق می افتند و از این بیماری به عنوان مری حساس به اسید نام برده می شود.

میزان شیوع
با توجه به اینکه هیچ گونه روش تشخیصی استانداردی برای تشخیص یا رد کردن GERD وجود ندارد ، قضاوت در مورد شیوع آن دشوار است ، اما اکثر صاحب نظران وجود علایم بالینی واضح را معادل GERD می دانند. جمع بندی نتایج مطالعات سالهای اخیر در استان های کشور نشانگر شیوع این بیماری است . در مطالعه ای که اخیرا در تبریز انجام شده است  شیوع این بیماری 3/6  درصد در دانشجویان این شهر گزارش شده است . این رقم تا 6/28 درصد در کارکنان یک بیمارستان افزایش می یابد.
اگر چه صاحب نظران قبلا معتقد بودند که ازوفاژیت ( التهاب مری ) شکل شایع حاصل از ریفلاکس یا بازگشت اسید معده بیماری است ، مطالعات اخیر  نشان داده اند که بیش از نیمی از بیماران مبتلا به
GERD در گروه NERD ( یعنی کسانی که علایم دارند ولی در آندوسکوپی عوارض مخاطی مشاهده نمی شود ) قرار می گیرند. مردان و زنان به طور یکسان گرفتار می شوند احتمال ازوفاژیت در مردان 2 برابر زنان و احتمال مری بارت در مردان ده برابر زنان است.( مری بارت :نوعی بیماری مری حاصل برگشت اسید مری که با تغییر سلول های مری همراه است )

علت بیماری زایی ریفلاکس:
اختلال اساسی در GERD به علت مواجهه مخاط مری یا فوق مری با ترشحات معده است که منجر به تغییرات بافتی یا بروز علائم می شود. درجاتی از ریفلاکس برگشت اسید معده به مری در افراد طبیعی نیز اتفاق می افتد ، اما علایم زمانی بروز می کنند که ریفلاکس از حد تحمل اپی تلیوم  مری (سلول های بافت پوششی مری ) بیشتر باشد که می توان به علت : افزایش دفعات برگشت اسید ،طولانی شدن زمان تخلیه اسید از معده ، اختلال مقاومت مخاطی یا واکنش بین ریفلاکس (برگشت اسید ) به مری و رژیم غذایی ، عادت یا عوامل احساسی باشد.



:: RSS ::
::تعداد کل بازدیدها::

477371

::آشنایی بیشتر::

درباره صاحب وبلاگ

::درباره من::
بیماری ریفلاکس - آذرعلوم
شیرین
امیدوارم مطالب وبلاگ مفید باشد
::لوگوی من::
بیماری ریفلاکس - آذرعلوم
::لوگوی دوستان::





::لینک دوستان::
رمز موفقیت
آذر اندیشه
آذر آموزش
کریمه
پیام مشاور
آذر اقتصاد
::وضعیت من در یاهو::
::آرشیو::
::جستجوی وبلاگ::
 :جستجو
::اشتراک::